26.11.2014

Muuttuvat pakkausmerkinnät

Ahlmanilla järjestettiin perjantaina 24.11. teemapäivä aiheesta muuttuvat pakkausmerkinnät. Kuluttajatietoasetus annettiin jo vuonna 2011, mutta viimeisetkin siirtymäajat ovat päättymässä ja hankkeelta oli pyydetty opastusta aiheesta. Ahlmanin Kartanolle saapui mukava joukko aktiivisia yrittäjiä, jotka halusivat selvittää mitä muutokset tarkoittavat omalle yritykselle.

Asiantuntijana toimi Mervi Luohivaara Turun yliopiston Brahea-keskuksesta. Tilaisuudessa oli loistava mahdollisuus kysyä aiheen asiantuntijalta juuri omaan yritykseen liittyviä kysymyksiä. Mervi vastaili ansiokkaasti yleisön haasteellisiin kysymyksiin, mitä pakkauksiin pitää merkitä. Myös tuotteen nimeämisestä ja markkinoinnista heräsi kysymyksiä. Esimerkiksi sanojen ”kotimainen” ja ”aito” käyttöä on mietittävä tarkkaan. Kotimainen sanan sijaan ”suomalainen” on parempi termi kuvaamaan tuotteen alkuperämaata. Itse ostan usein ”aito saunapalvi” makkaraa, mutta mitä aito tässä yhteydessä tarkoittaa? Onko makkara oikeasti palvattu savusaunassa ja miksi tuote on parempi kuin tavallinen ”saunapalvi” makkara? Tuotteen nimeämisessä on oltava varma, että nimi on kuvaava eikä johda kuluttajaa harhaan. Aihe herätti paljon keskustelua ja varattu kaksi tuntia ei riittänytkään, vaan keskustelua käytiin vielä lounaspöydissä. Erityisesti keskustelua aiheutti virkamiesten vaihtelevat tulkinnat asiasta ja osallistujat toivoivat johdonmukaisuutta viranomaisten toimintaan.

Paikalla olleet yrittäjät edustivat laaja-alaisesti eri toimialoja ja erilaisia myyntikanavia. GS1 Finlandin edustaja Mikko Luokkamäki oli saapunut esittelemään ”enaria”, johon vähittäiskaupan kanssa toimivat yritykset ovat jo jollakin tapaa törmänneet. Enari-nimike on toki jo vanhentunut ja nykyään EAN-koodin on korvannut GTIN-koodi. GTIN-koodi on kansainvälisesti standardisoitu tunnistekeino, jolla voidaan yksilöidä tuotteita. Vähittäiskaupassa on siirrytty yhä useammin sähköiseen tilausjärjestelmään ja tulevaisuudessa se tulee olemaan kaupankäynnin ehto. GTIN-koodi helpottaa sähköiseen tilausjärjestelmään pääsyä. GS1 Finland on kotimainen puolueeton yritys, joka vastaa ainoana toimijana Suomessa koodien myöntämisestä.

Päivän viimeinen puheenvuoro oli varattu Pirkanmaan Laatuetiketin Timo Rouville. Timo saapuikin paikalle tuliaisten kera. Timon tuomat esimerkkitarrat olivat kovan tutkinnan kohteena ja monet saivat uusia ideoita omien tuotteidensa etiketteihin. Etikettien suunnittelussa voidaan käyttää esimerkiksi erilaisia värejä, muotoja, materiaaleja ja esipainettuja vaihtoehtoja - vain mielikuvitus on rajana. Etikettejä voidaan painaa digipainettuna tai offset-painona riippuen etiketin materiaalista ja käyttökohteesta. Timo painotti kuinka tärkeää on oikeanlaisen etiketin suunnittelu. Etiketin avulla tuotteelle saadaan lisää näkyvyyttä, joka auttaa erottumaan muista samanlaisista tuotteista. Hyvästä etiketistä viranomaisten vaatimat merkinnät ovat helposti luettavissa sekä tuotteesta saa hyvän mielikuvan, joka helpottaa kuluttajan ostopäätöstä. Etiketin suunnitteluun kannattaa siis panostaa, koska näköaistin avulla asiakas saa ensimmäisen kokemuksen tuotteesta.

Päivä oli antoisa ja siitä oli varmasti myös käytännön hyötyä. Mervin ja Mikon käyttämiin esityksiin voi tutustua meidän nettisivujen materiaalit-välilehden kautta. Kiitos vielä kerran kaikille osallistujille! Eero