25.6.2014

Lähiruokarengastoiminta on saanut siivet alleen

Yleensä yksinkertaiset asiat ovat toimivimpia. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat REKO Lähiruokarenkaat, jotka saavat parissa päivässä satoja kuluttajia kiinnostumaan lähiruoan ostamisesta suoraan kuluttajalta. Eivätkä tuottajatkaan toimintaa yhtään väheksy, helppous ja tehokkuus ovat ilmeisiä myös myyjän kannalta.

Lähiruokarengastoiminta on saanut alkunsa Pietarsaarelaisen Thomas Snellmanin vierailusta Ranskassa, jossa hän tutustui paikalliseen kumppanuusmaatalouteen. Thomas ajatteli, että asiaa voisi yksinkertaistaa vielä entisestään ja laittaa osapuolet kohtaamaan sosiaalisessa mediassa. Pian syntyi facebook-ryhmät REKO Pietarsaari ja REKO Vaasa, joissa on tätä nykyä yhteensä noin tuhat jäsentä. Pirkanmaalla renkaita on jo Vesilahdessa, Lempäälässä, Akaassa ja juuri perustettuna Nokialla. Renkaiden ryhmät löytyvät facebookista samaan tyyliin nimettyinä, kuten esimerkiksi Vesilahden Lähiruokarengas REKO tai Nokian Lähiruokarengas REKO.

REKO tulee ruotsinkielisistä sanoista Rejäl konsumtion, suomeksi luotettava tai reilu kuluttaminen. Rengas toimii ruokapiirin tapaisesti, mutta kuluttaja ostaa suoraan tuottajalta ilman välikäsiä. Tilausalustana toimii facebook, jonka salatussa ryhmässä tuottaja avaa tilausketjun, johon kuluttajat kommentoivat omat tilauksensa. Toimituksia renkaassa on yleensä viikoittain, tietyn tuottajan tuotteiden toimitussykli riippuu tuotteesta. Esimerkiksi jauhoja ja pakastettua lihaa voidaan toimittaa vain kerran kuukaudessa, mutta tuoreita salaatteja ja ituja viikoittain. Tuottajat tuovat tuotteet sovittuun paikkaan, josta kuluttajat noutavat ne.

Toiminta on monella tavalla reilua. Kuluttajan kannalta reilua on se, että tuotteen alkuperä on tiedossa ja kuluttaja pääsee kasvotusten kohtaamaan tuottajan. Kun ruokaa myydään omilla kasvoilla, voi kuluttaja luottaa siihen, että tuotantoketjussa on kaikki kunnossa. Reilua on myös se, että välistävetoja ei ole, koska toiminnan organisoinnista ja kuljetuksista ei makseta kenellekään – tuottaja saa tuotteestaan saman hinnan, jonka kuluttaja maksaa ja kuluttajalta suoran palautteen tuotteistaan. Reiluus heijastuu myös ulkopuolelle, sillä toiminta on kaikilta kanteilta katsottuna kestävää kuluttamista: Se tukee aluetaloutta, eettisesti kestävää tuotantoa, huomioi ympäristön minimoimalla kuljetukset ja pakkausmateriaalien käytön sekä suosii sesonginmukaista ruokaa. Sosiaalinen kestävyys tulee toiminnan avoimuudesta, yhteisöllisyyden lisääntymisestä ja elämyksellisyydestä.
Renkaiden periaatteiden mukaisesti tuotteiden tulee olla mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa, jonka alkuperä on tiedossa. Tuotannon eettisyys on tärkeää, tuotteiden ei tarvitse kuitenkaan välttämättä olla Luomua. Tuotteet ovat tuoreita, puhtaita, maukkaita ja lisäaineettomia. Renkaassa myytävien tuotteiden tulee olla omia, toisten tuotteiden välittäminen ei ole mahdollista mutta tuottajat voivat tehdä yhteistyötä mm. kuljetuksien suhteen.

Lähiruokarengastoiminta on helppoa. Aluksi se vaatii panoksia ylläpitäjiksi ryhtyviltä, jotta mukaan saadaan riittävästi tuottajia. Puskaradio hoitaa kuluttajapuolen: mainostusta ryhmistä ei ole juuri tarvinnut tehdä. Pikkuhiljaa lähiruokarengastoiminta saa jalansijaa myös tuottajien verkostoissa ja sana helposta markkinointitavasta kiirii. Lähiruokarenkaan tuottajat voivat olla alkutuottajia tai jatkojalostajia, kuten viljansa jauhavia viljelijöitä tai leipomoalan yrittäjiä. Kuka tahansa renkaassa mukana oleva voi myös myydä omaa, ylimääräistä tuotantoansa, kuten vaikka syksyllä marjoja.

Rohkeasti mukaan renkaisiin, tai ota yhteyttä hankehenkilöstöön niin perustetaan rengas myös sinun paikkakunnallesi!